sniadanie

Nie bez powodu śniadanie nazywane jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Ma za zadanie pobudzić organizm i dać mu energię do działania na kolejne godziny. Wielu osobom skomponowanie odpowiednio zbilansowanego śniadania sprawia wiele trudności. A tymczasem pierwszy posiłek wcale nie musi być skomplikowany ani czasochłonny!

Szybka kawa, kanapka złapana w biegu, albo wyjście z pustym żołądkiem – zdecydowanie nie jest to scenariusz, który warto realizować każdego ranka.

Początek roku to dobry czas radykalnych postanowień i wprowadzania zmian w życiu, wśród których często na pierwszym miejscu znajdują się te dotyczące odżywiania. Zasady zdrowego odżywiania warto realizować bez względu na okoliczności, począwszy od samego rana. Regularne jedzenie dobrze skomponowanych śniadań korzystnie wpływa nie tylko na samopoczucie, ale także na ogólny stan zdrowia naszego organizmu.

Pomijanie śniadania może prowadzić do zburzeń metabolicznych, szczególnie związanych z utrzymaniem właściwego poziomu glukozy i insuliny. Zdrowe, poranne jedzenie powinno być też priorytetem u osób z nadciśnieniem i zagrożonych chorobą wieńcową. Dietetycy i lekarze są zgodni, że śniadania pomagają w utrzymaniu odpowiedniej wagi i wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jak więc zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe i włączyć tryb „zdrowe i pyszne śniadanie”?

Kolorowo, czyli zdrowo

Zgodnie z aktualnie obowiązującą piramidą żywienia, podstawą zbilansowanej diety powinny być warzywa. Wśród śniadaniowych pewniaków królują pomidory, papryka, ogórki i rzodkiewki. Warto również dodać kiełki, które będą zdrowym i atrakcyjnym wizualnie wykończeniem każdego śniadania.

Wielu Polaków nie wyobraża sobie śniadania bez kanapek – w tej materii warto sięgać po produkty pełnoziarniste, bogate w błonnik i składniki mineralne.

Kolejne piętro piramidy zajmuje nabiał jako ważne źródło białka, wapnia, tłuszczu mlecznego oraz witamin np. B oraz D.

Spośród wielu produktów mleczarskich specjaliści żywieniowi szczególnie polecają maślankę. Będzie ona idealną podstawą modnych ostatnio smoothie bowl. To pięknie skomponowane posiłki, serwowane w głębokich miseczkach. Dania te są nie tylko pyszne, ale także cieszą oczy smakoszy: nabiałową bazę (np. maślankę, jogurt naturalny, typu greckiego lub mleko) uzupełnia się pokrojonymi, świeżymi owocami, domową granolą i produktami z grupy superfoods, np. nasionami chia czy owocami goji.

Doskonałym pomysłem na zdrowy początek dnia są też pasty śniadaniowe, szczególnie, że wiele z nich można przygotować dzień wcześniej. Nie ma więc wymówek związanych z porannym zabieganiem i brakiem czasu. Pasty na bazie serków śmietankowych, takich jak Łaciaty Naturalny, czy z dodatkami: np. kurkami, suszonymi pomidorami, będą znakomitym dodatkiem do pieczywa, warzyw, a nawet naleśników czy tortilli.

Jednak nie zawsze w śniadaniu muszą pojawiać się węglowodany.

Śniadania białkowo-tłuszczowe – czym są, jak je komponować?

Od kilku sezonów rekordy popularności biją śniadania białkowo-tłuszczowe. Wbrew obiegowej opinii są ciekawą propozycją nie tylko dla stałych bywalców siłowni i fitness klubów. Głównym założeniem tego rodzaju posiłku jest bazowanie na produktach bogatych w białko z uzupełnieniem w zdrowe tłuszcze, a z pominięciem tak popularnych o poranku węglowodanów. Oznacza to przede wszystkim rezygnację z pieczywa – kanapek, tostów, słodkich bułek czy croissantów. Osoby decydujące się na śniadania białkowo-tłuszczowe najczęściej opierają swoją dietę na nabiale. Tu idealną bazę stanowią wszelkiego rodzaju twarogi i serki wiejskie, np. twarożek grani Łaciaty czy klasyczny, uwielbiany od pokoleń Twaróg Mazurski klinek. Do nabiałowej bazy można dodać np. ulubione warzywa, wędzonego łososia lub tuńczyka z puszki, a także ziarna: np. pestki dyni lub słonecznika.

Idealną opcją w przypadku śniadań białkowo-tłuszczowych są też wszelkiego rodzaju sałatki. Miks sałat, ulubione warzywa, grillowany kurczak i jajka wspaniale skomponują się z dressingiem na bazie Maślanki Mrągowskiej, jogurtu naturalnego np. z dodatkiem świeżych ziół i czosnku – lekki sos pomoże wydobyć smak warzyw i sprawi, że danie będzie bardziej orzeźwiające.

Śniadania białkowo-tłuszczowe są szybkie w przygotowaniu, można je zjeść również w pracy, zapewniają uczucie sytości na długi czas, co jest ważne szczególnie dla osób na dietach redukcyjnych. Dostarczają organizmowi sporo energii, pobudzają, a także są idealną propozycją dla osób na diecie bezglutenowej.